среда, 11. јануар 2017.

POJAM ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE; BEZBEDNOST NA INTERNETU

·         Saznaćete:
·         Šta je elektronska komunikacija
·         Kako se štiti od neželjene pošte

POJAM ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE

Pod pojmom elektronske komunikacije podrazumevaju se komunikacije koje se obavljaju uz posredovanje bar jednog računara. Ove komunikacije mogu biti između dva ili više računara i nekog drugog uređaja, na primer, mobilnog telefona, običnog telefona, faksa itd. Ovakve komunikacije mogu biti jednosmerne ili u oba smera.
Kod jednosmernih komunikacija zainteresovana osoba ostavlja sadržaj koji želi da drugi vide na nekom mestu na Internetu (vwb strana, forum, blog...). Ovaj sadržaj je u principu svima dostupan. Na ovaj sadržaj se može i svoj komentar, koji je takođe svima dostupan, ali se može uputiti i elektronsko pismo onom koji je prikazao materijal na Internetu.
Dvosmerne komunikacije se obavljaju između dva ili više učesnika. Takve komunikacije mogu biti: razmena poruka u realnom vremenu pri čemu poruke mogu biti kucane ili glasovne, razmena elektronske pošte ili programi za razgovor preko Interneta kada je uz prenos zvuka, moguć i prenos slike.
Elektronske komunikacije omogućavaju brzu, laku i besplatnu komunikaciju među korisnicima. Međutim, s obzirom na to da poruke kroz računarsku mrežu prolaze kroz veliki broj računara, pri čemu se svaki put kopiraju, to ovaj način komunikacije nije bezbedan. Zbog toga  u ovakvim komunikacijama ne treba iznositi podatke koje bi neko mogao zloupotrebiti

Prvu elektronsku komunikaciju ostvario je Aleksandar Graham Bell 1876. godine.

IPAK, NAJVEĆI SVETSKI NAUČNIK U OBLASTI TELEKOMUNIKACIJA JE NAŠ NIKOLA TESLA.





BEZBEDNO PONAŠANJE NA INTERNETU

Elektronska pošta i veb su korisnici servisi Interneta, ali pored dobrih strana postoje i određene opasnosti od različitih zlonametnih korisnika i kriminalca koji putem Interneta vrebaju moguće žrtve među lakovernim korisnicima. Zbog toga ovim servisima  treba pristupati i koristiti ih sa odgovarajućom pažnjom .

Internet bi smo mogli da uporedimo sa nekim velikim gradom, poput Beograda. U gradu postoji veliki broj biblioteka, kulturnih institucija (muzeji, pozorišta) igrališta itd, tako da svako u njemu može da se zabavi u skladu sa svojim interesovanjem. Međutim, tu ima i zlonamernih ljudi poput: vandala (koji bezrazložno uništavaju skulture, cveće pišu po zidovima), siledžija (koji su spremni da nekoga pretuku bez razloga), lopova (koji će nekom oteti lančić ili mobilni telefon) do kriminalca spremnih i na teška razbojništva. Zbog toga u velikom gradu treba biti oprezan i poštovati pravila za život u njemu .Tako i prilikom izlaska na Internet moramo biti oprezni i poštovati određena pravila.

Prilikom izlaska na Internetu korisniku je omogućen pristup mnogim dobrima, ali je izložen i izvesnim opasnostima. Ove opasnosti se mogu podeliti u dve grupe:

1.      opasnost po računar korisnika,
2.      opasnost po korisnika lično.
Opasnost po korisnika računara mogu biti različite, od programa koji ga uznemiravaju do programa koji mu uništavaju podatke na računaru. Opasnosti po korisnika lično mogu doći, s jedne strane – od programa koji mu kradu podatke koji se mogu zloupotrebiti (brojeve računara u banci, brojeve kreditnih kartica lozinke za pristup  korisnikovim računarima), a s druge strane – od podatka koje o sebi sam korisnik otkriva  nepoznatim osobama.
Opširnije

U zaštiti računara od napada sa Interneta postoje dva nivoa. Prvi nivo omogućava zaštitu u antivirusnim programima (AVP) koje korisnik instalira na svom računaru. Postoje više dobrih AVP koji su besplatni ili koji se mogu kupiti uz malu naknadu. Bitno je da se ovi  programi redovno dopunjavaju. Ako je računar stalno priključen na Internetu ovi programi se obično dopunjavaju nekoliko puta dnevno. Drugi osnovni nivo zaštite jeste  zaštita koju pruža davalac usluge povezivanje na Internet – internet provajder. Ova zaštita je vezana za  računsku mrežu i o njoj brine osoba zadužena za mrežu – administator mreže. Zaštita se sastoji od specijalnog hardvera i softera koji prati ono što dolazi u meru i odlazi iz mreže  provajdera i ima zadatak da spreči  dolazak neželjnog materijala u mrežu. Ova zaštita se zove i zaštitni zid (fajervol –engl .firewall). Ime dolazi od zaštitnih zidova u velikim zgradama koji se prave od nezapaljivog materijala i imaju zadatak da u slučaju požara spreče dalje širenje vatre. Međutim, nijedan program nas ne može zaštiti od  nas samih. Tokom korišćenja elektronske pošte ili veba  korisnik će komunicirati sa nepoznatim ljudima, stvarati nova prijateljstva i druge veze. Pri novim kontaktima  i upoznavanjima treba uvek biti krajnje oprezan. Nepoznatima nikad ne treba davati svoje lične podatke, adresu stanovanja, školu koja se pohađa podatke o roditeljima, podatke o imovnom stanju itd. Naročito treba biti oprezan kada se komunicira sa nekim bez neposrednog  video kontakta (veb kamera) jer se na osnovu kucanog teksta ne može zaključiti da li se komunicira sa vršnjakom ili odraslom osobom koja se drugačije predstavlja.

U slučaju ličnog upoznavanja sa novim drugom ili drugaricom sa veba, to uvek treba da bude na javnom mestu gde ima puno ljudi. O sastanku uvek treba obavestiti roditelje. U slučaju da na sastanak  ne dođe ona osoba kakva se predstavljala preko Interneta treba odmah obavestiti roditelje, a možda i policiju.

O podacima koje neko preko Interneta evenutalno traži od učenika, sumnjivim pitanjima i predlozima treba odmah obavestiti roditelje i nastavnike.

OSNOVNA PRAVILA OD NEŽELJENE POŠTE
U opasnosti koje donosi elektronska pošta je svaki vid e-pošte čiji je sadržaj neprimeren i nedoličan, kao i pošta sa reklamnim sadržajem u kojoj se pored ličnih podataka traži i plaćanje. Spam je engleski naziv za ovakvu vrstu pošte.
Osnovna pravila zaštite od spama:
·           Pošta nepoznatog pošiljioca je spam-pre otvaranja proveriti njen sadržaj
·           Nikada ne treba davati adresu svoje e-pošte nekome koga čiji identited ne znate
·           U formularima koji se javljaju na netu ne treba ostavljati podatke koji mogu biti zloupotrebljeni
·           Pre konsultacije sa roditeljima ne davati lične podatke nikome

Oni koji zloupotrebljavaju Internet pokušavaju da dođu do podataka o kreditnim karticama i njihovim šiframa korisnika neta.
Ova pojava se zove "lov u mutnom".
Ako sumnjate da neko hoće da zloupotrebi vaše podatke obavestite roditelje ili prijavite naadresu: www.antifising.org.
Neki od poznatih programa protiv spemova: SpamAssassin, Panda, SpamKiller...
STANDARDI-ISHODI
Učenici znaju vrste elektronske komunikacije i pravila bezbednog ponašanja u okviru takve komunikacije, kao i pisana i nepisana pravila ponašanja  u toku komunikacije kojih se treba pridržavati da bi zaštitili privatnost, lične podatke kao i računar i ostalu tehničku opremu
Učenici znaju dobre i loše strane elektronske komunikacije, kao i važnost Interneta u svakodnevnim poslovima i životu.

INSTANT PORUKA; BLOG
Saznaćete: šte je instant poruka ikako se pravilno piše,šta je blog
Picture
Brza i dobra komunikacija je osnova dobrog razumevanja.

 Instant poruka je rašireni i popularan  vid komunikacije. Ovaj vid komunikacije se odvija "trenutno" između dva korisnika računara, koji se nalaze na različitim mestima. Za slanje odgovarajuće poruke potrebno je:
·         računar, internet i odgovarajući program
·         uspostavljena veza među računarima
·         korisnici ovog vida komunikacije moraju istovremeno biti pored računara

Postupak  je jednostavan.U odgovarajući softver unosi se poruka preko tastature,  opcijom send (pošalji) šalje drugom korisniku koji prima ovu poruku i istim postupkom odgovara.
Instant poruke su obično kratke, u njima se obično ne koristi formalni način pisanja, a ponekada se interpunkcija pogrešno upotrebljava. Prilikom pisanja ovakvih poruka ipak treba voditi računa o gramatičkim pravilima.
Jedan od alata za slanje instant poruka je i Google Talk.
Picture

Blog je skraćenica od engleskih reči web i log. Predstavlja web prezentaciju (ili sajt), služi za komentarisanje pojava, događaja,vođenje dnevnika na Internetu, postavljanje slika,video zapisa, reklamiranje raznih firmi i njihovih proizvoda, učenje...
Blogeri su osobe koji imaju svoje blogove.
Blog Search Engine je jednaod mašina koja služi za pretraživanje ogromnog broja blogova na netu.

STANDARDI-ISHODI
Učenici znaju osnove pojma bloga i instant poruka i ćaskanja na Internetu.
Svaki učenik treba da  ima svoj SKYPE nalog kao i svoj blog.



DIGITALNE BIBLIOTEKE

Vekovima se gotovo sve znanje čovečanstva čuva u papirnim obliku. To mogu biti: knjige, časopisi, novine ili druge publikacije. Da bi ovo znanje bilo dostupno javnosti ono  se čuva u bibliotekama. Međutum, tokom vremena, tehnologija izrade publikacija se promenila. U današnje vreme mnoge publikacije se i ne pojavljuju papirnatom obliku, nego samo u elektronskom.

Da bi odgovorile zahtevima vremena i omogućile uvid u svoje blago i korisnicima Interneta, biblioteke su pristupile digitalizaciji svoje građe u cilju pravljenja digitalnih biblioteka. Međutim, digitalne biblioteke ne sadrže više samo knjige, već i sve ono što se može predstaviti u digitalnom obliku: muziku, fotografije, video .

Svetska digitalna biblioteka (UDL-The Universal Libraly) je projekt digitalizacije svetske baštine. Polazna ideja je bila da se formira digitalna biblioteka sa milion knjiga. Već sada ova biblioteka broji milion i po knjiga. Ovaj projekat pod pokroviteljstvom UNESCO-a vode: Biblioteka američkog Kongresa, amerčki Karnegi Melon univerzitet, kineski Zeđang univerzitet, Indijski naučni institut, Aleksandrijska biblioteka u Egiptu i još tridesetak institucija. Planirani su jedinstveni sadržaji iz biblioteka i arhiva iz celog sveta sa rukopisima, mapama, retkim knjigama, filmovima, zvučnim zapisima, drugim štampanim stvarima i fotografijama, kojima će biti moguće besplatno pristupiti putem Interneta.

UDL se priprema na sedam jezika: arapskom, francuskom, engleskom, kineskom, portugalskom, ruskom i španskom. Pored toga imaće sadržaje na još jednom broju jezika. Učesnici projekta se nadaju da će ga proširiti na sve zemlje i sve jezike. UDL će omogućiti napredno pretraživanje, a opisi svih jedinica, kao i video snimci sa obajšnjenjima stručnjaka o izabranim sadržajima, obezbediće širi kontekst korisnicima kako bi razvili njihovo interesovanje i radoznalost, te tako uticali na korisnike da više nauče o kulturnoj baštini svih zemlja.

Zemlje Evropske unije imaju svoju digitalnu biblioteku (The European Library) . Ova biblioteka je u početku bila na jezicima zemalja članica Unije, ali je pored ovih jezika dodat i jezik drugih zemalja Evrope. Početna strana ove biblioteke je u obliku pretraživača – videti sliku. Link ka ovoj digitalnoj biblioteci:


http://www.theeuropeanlibrary.org/tel4/

Naravno, i Narodna biblioteka Srbije učestvuje u projektima. Tako je i ona pokrenula svoju Digitalnu narodnu biblioteku. Na slici desno prikazana je njena početna strana. Sa leve strane prozora date su kategorije publikacija. Na slici je prikazan otvoren padajući meni pretraživača iz koga se vide način na koje se može pretraživati.

Pored ovog projekta, Narodna biblioteka Srbije učestvuje i u projektu Međunarodne dečje digitalne biblioteke.  Zbirka trenutno sadrži 127 knjiga . Na dnu strane data je mogućnost promene redosleda po: naslovu, autoru, mestu, izdavaču i godini.  Link: http://www.nb.rs/

Digitalna Antologija srpske književnosti je zajednički projekat Učiteljskog fakulteta u Beogradu i Microsoft Razvojnog centra u Beogradu u okviru aktivnosti programa ,, Partner u učenju''. Sastoji se od više od 100 kapitalnh dela srpske književnosti. Zastupljene autore i njihova dela moguće je pretreživati na pregledan i jasan način, naslovi su klasifikovani prema književnim epohama (što je zgodno za učenike i obaveznu školsku lektiru), uključena je i pretraga po autoru, naslovu, književnom periodu i ključnim rečima (koja radi nezavisno od korišćenog pisma).
Link: http://www.ask.rs/ASK_sr_projekat.aspx

STANDARDI-ISHODI
Učenici znaju osnovne pojmove digitalne biblioteke i učenja na danjinu.

Učenici znaju da pronađu digitalne biblioteke na Internetu




Нема коментара:

Постави коментар